fbpx
Image Alt

Σωματική Άσκηση

άνδρας κάνει κοιλιακούς με βαράκια, άσκηση και ενδυνάμωση, υγεία και γυμναστική

Αμινοξεα BCAA: Τι κανουν στον οργανισμο;

Τα αμινοξέα διακλαδισμένης αλύσου (BCAA), η λευκίνη, η ισολευκίνη και η βαλίνη αποτελούν ορισμένα από τα απαραίτητα για τον οργανισμό αμινοξέα, τα οποία διαδραματίζουν καίριο ρόλο στη μεταβολική λειτουργία του μυός. Η μοριακή δομή τους είναι τέτοια που τους επιτρέπεται να μεταφερθούν από το ήπαρ απευθείας στην κυκλοφορία του αίματος παρακάμπτοντας χρονοβόρα μεταβολικά μονοπάτια, καθιστώντας άμεση τη διαθεσιμότητά τους στον οργανισμό.

 

Αρκετές μελέτες μέχρι σήμερα έχουν παρουσιάσει στοιχεία σύμφωνα με τα οποία η πρόσληψή τους ενδεχομένως να σχετίζεται με αύξηση της πρωτεϊνοσύνθεσης, μείωση του μυϊκού κάματου και ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος. Παρόλα αυτά, χρειάζονται περεταίρω στοιχεία για να επιβεβαιωθούν αρκετές από τις δράσεις αυτές.

 

Τα αμινοξέα διακλαδισμένης αλύσου βρίσκονται κυρίως σε ζωικής προέλευσης προϊόντα, στα ψάρια και στα αυγά. Σύμφωνα με αρκετές μελέτες, η λευκίνη αποτελεί το ισχυρότερο από τα τρία όσον αφορά στη μείωση του καταβολικού ρυθμού και στην ενίσχυση του αναβολισμού. Συγκεκριμένα, η αύξηση των επιπέδων λευκίνης στο αίμα πάνω από ένα όριο πυροδοτεί ένα κυτταρικό μηχανισμό, ο οποίος ενεργοποιεί τις αναβολικές διαδικασίες στον μυ. Όσο πιο γρήγορα και περισσότερες φορές μέσα στην ημέρα πραγματοποιηθεί η αύξηση αυτή, τόσο πιο άμεση και υψηλή αθροιστικά θα είναι η ανταπόκριση του μεταβολικού συστήματος. Μάλιστα, η σημαντικότητά της λευκίνης φαίνεται και από μελέτες κατά τις οποίες χορηγήθηκε μείγμα απαραίτητων αμινοξέων διακλαδισμένης αλύσου, απουσία της, και τα αποτελέσματα δεν ήταν του ίδιου μεγέθους όσον αφορά στην ανταπόκριση του πρωτεϊνικού αναβολισμού. Συνεπώς, η συγκέντρωσή της μέσα σε ένα ημερήσιο διατροφικό πλάνο διαδραματίζει σημαντικό ρόλο για τις αναβολικές διαδικασίες του μυός. Από την άλλη όμως, σε μετασκησιακές συνθήκες (είτε αερόβιας μορφής είτε μετά από άσκηση με αντιστάσεις), όταν χορηγείται κυρίως λευκίνη σε συνδυασμό με περιορισμένη ποσότητα των υπόλοιπων απαραίτητων αμινοξέων, τα αποτελέσματα δεν είναι βέλτιστα και παρατηρείται μόνον ήπια ενεργοποίηση του αναβολικού μονοπατιού.

 

Επομένως, μέσα από τις ενδείξεις αυτές φαίνεται πως για να εκφραστεί στον οργανισμό η ευεργετική αναβολική δράση της λευκίνης καθώς και των υπόλοιπων αμινοξέων διακλαδισμένης αλύσου, στον βέλτιστο βαθμό, πρέπει να υφίσταται και επαρκής ποσότητα των υπόλοιπων απαραίτητων αμινοξέων στο διατροφικό πλάνο του ασκούμενου.

Συνεπώς, με σκοπό τη μεγιστοποίηση των αναβολικών διαδικασιών, θα πρέπει να επιλέγονται φυσικές τροφές ή/και συμπληρώματα πρωτεΐνης -αμινοξέων, τα οποία θα περιλαμβάνουν στο προφίλ της σύστασής τους οπωσδήποτε λευκίνη (σε επαρκή συγκέντρωση >2γρ ανά γεύμα ή σνακ) σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα απαραίτητα αμινοξέα για την άμεση πυροδότηση του μυϊκού αναβολισμού.

 

Βιβιλιογραφία:

 1.Atherton, P.J., K. Kumar, A.L. Selby, D. Rankin, W. Hildebrandt, B.E. Phillips, J.P. Williams, N. Hiscock, and K. Smith (2016). Enriching a protein drink with leucine augments muscle protein synthesis after resistance exercise in young and older men. Clin. Nutr. E-pub ahead of print (pii: S0261-5614(16)30071-1).

2.Foure, A., K. Nosaka, M. Gastaldi, J.-P. Matteia, H. Boudinete, M. Guyea, C. Vilmena, Y. Le Fura, D. Bendahan, and J. Gondin (2016). Effects of branched-chain amino acids supplementation on both plasma amino acids concentration and muscle energetics changes resulting from muscle damage: A randomized placebo controlled trial. Clin. Nutr. 35:83-94.

3.Rowlands, D.S., A.R. Nelson, S.M. Phillips, J.A. Faulkner, J. Clarke, N.A. Burd, D. Moore, and T. Stellingwerff (2015). Protein-leucine fed dose effects on muscle protein synthesis after endurance exercise. Med. Sci. Sports Exerc. 47:547-555.

4.Witard, O.C., S.R. Jackman, L. Breen, K. Smith, A. Selby, and K.D. Tipton (2014). Myofibrillar muscle protein synthesis rates subsequent to a meal in response to increasing doses of whey protein at rest and after resistance exercise. Am. J. Clin. Nutr. 99:86-95.